8. Magyarországi példák

Az adóparadicsomi cégek többségét – márcsak a nagy számok törvénye miatt is – elsősorban azok a kis- és középvállalkozók jegyeztetik be, akik az esetek döntő többségében magyarországi adóalapjuk csökkentésére akarják felhasználni ezeket.

Akadnak azonban olyan felhasználók is, akikről mindenki hallott, hiszen magyar viszonyok között óriás cégekről van szó. Belőlük mutatunk be most – távirati stílusban, kommentár nélkül – hármat megjegyezve, hogy a lista valójában ennél jóval bővebb és színesebb.

8.1. Kempinski

Hazánk egyik legszínvonalasabb szállodája a Grand Hotel Corvinus Kempinski rövid története alatt igen sok kézen keresztül ment, mire jelenlegi tulajdonosához került. Bár az 1989-es alapításkor egy milliárd forinttal induló, 50%-ban magyar tulajdonban lévő részvénytársaság másik felét a genfi Hotel Kempinski S.A. birtokolta, mára a 3,1 millárd forintra felemelt alaptőkéjű szálloda részvényeinek több, mint háromnegyede egy man-szigeti társaság, a Corvin Invest Ltd. tulajdonába vándorolt.

8.2. Malév

A légitársaság két nemrég beszerzett Boeing típusú repülőgépét hitelbe tudta megvenni az amerikai gyártótól. Az áruhitel kamata és tőketartozása a forint folyamatos leértékelésének hatására egy év alatt mintegy egy milliárd forint számviteli veszteséget okozott a Malévnak. Az igazgatótanács a veszteség enyhítésére elfogadta azt a javaslatot, hogy a gépeket egy Kajmán szigeteken bejegyzett offshore cégnek adják el – amely teljes egészében a Malév tulajdona – s innen lízingeljék vissza. Ennek a klasszikus visszlízing eljárásnak a segítségével a leértékelésekből származó veszteség – legalábbis egy időre – eltűnik.

8.3. Mahart

Az 1994-es személyi jövedelemadó törvény változásai egy magyar viszonyok között felettébb szokatlan eljárásra késztették a Mahart és a Malév vezetését annak érdekében, hogy változatlan költségterhek mellett meg tudják tartani nemzetközileg is elismert szaktudású legénységeiket. Mivel a hazánknak Ciprussal kötött kettős adózást elkerülő egyezménye a nemzetközi vizeken ill. légtérben szolgáló munkavállalók keresetét abban az országban engedi adóztatni, amelyikben a kifizető vállalkozás székhelye található, e két szállítási vállalat megállapodott egy ciprusi céggel a legénységek átigazoltatásáról. Ezután tehát a hajók és a repülőgépek legénységének egy része a ciprusi cégtől kapja a fizetését, a magyar szabályozásnál jóval kedvezőbb adóterhek mellett. Természetesen ezekre a munkavállalókra Magyarországon nem fizetnek TB járulékot sem, így nem illetik meg őket az ehhez kapcsolódó szolgáltatások.


Honlapunk az Adóparadicsom II. könyv 1994-es kiadásán alapul, a közreadás kizárólagos célja, hogy segítsük az eligazodást az offshore technikák világában. Ez az információ nem minősül semmiféle tanácsadásnak, a gyakorlati alkalmazás előtt kérje ki adószakértője, ügyvédje tanácsát. A könyv, illetve a honlap információinak felhasználásából eredő esetleges károkért semmiféle felelősséget nem vállalunk!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás